تعطیلی ۴۰۰ معدن شن و ماسه در خراسان رضوی دلایل اعتراض خریداران پژو پارس ایران خودرو چه بود؟ ماجرای افزایش حق مسکن ۱۴۰۳ کارگران چه بود؟ | معاون وزیر کار مُنکر شد اخبار فروش حواله خوردو جانبازان تکذیب شد قیمت توافقی با دلار ترجیحی | کالا‌ها با دلار چند تومانی وارد می‌شوند؟ یک کیلو گوشت مرغ، چند؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی ایران: ایران دهمین تولیدکننده بزرگ موادمعدنی دنیاست خرید کدام نوع طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان: نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امیدبخشی به بخش خصوصی در ایران است فروشندگان پرقدرت در صحنه بورس امروز ظاهر شدند + عکس (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) محکومیت هزار میلیارد ریالی برای عرضه خارج‌ازشبکه گندم در خراسان‌رضوی واردات ۱.۸ میلیارد دلار طلا برای رفع تعهد ارزی در سال گذشته اولویت اختصاص ارز به صنایع داخلی اعلام شد ریزش قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه جلسات اتاق بازرگانی ایران در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار تکلیف جدی دولت به وزرا؛ نرخ رشد اقتصادی هر دستگاه در سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری شد ایران‌خودرو قیمت جدید هایما S۷ را اعلام کرد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار ارزان شد، کالا نه | شهرآرا علت کاهش‌نیافتن قیمت اقلام را پس از فروکش‌کردن تلاطم‌های ارزی بررسی می‌کند نبود کارگر ماهر دلیل افزایش حوادث ناشی از کار
سرخط خبرها

با وام ازدواج کدام کالاهای اساسی جهیزیه را می‌توان خرید | وام بی‌خاصیت ازدواج

  • کد خبر: ۵۱۶۶۵
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
با وام ازدواج کدام کالاهای اساسی جهیزیه را می‌توان خرید | وام بی‌خاصیت ازدواج
درمجموع یک زوج جوان برای ساختن زندگی مشترکشان فقط ۱۰۰ میلیون تومان وام ازدواج ازسوی دولت دریافت می‌کنند، اما هزینه ساختن این زندگی در شرایط اقتصادی کنونی بیش از این حرف‌هاست.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ اگر آبان امسال ازدواج کرده‌اید و قصد رفتن به سر خانه‌وزندگی خود را دارید، طبق تورم نقطه‌ای اعلام‌شده از سوی مرکز آمار کشور باید برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان به‌صورت میانگین ۴۶/۴ درصد بیشتر نسبت‌به آبان سال قبل هزینه کنید. اما آن‌طور که پیداست، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که چند روز قبل به مجلس فرستاده شد، هیچ توجهی به این میزان تورم نشده و سقف وام ازدواج هیچ تغییری نکرده است. درمجموع یک زوج جوان برای ساختن زندگی مشترکشان فقط ۱۰۰ میلیون تومان وام ازدواج ازسوی دولت دریافت می‌کنند، اما هزینه ساختن این زندگی در شرایط اقتصادی کنونی، بیش از این حرف‌هاست. اگر تورم نقطه‌ای را درنظر بگیریم، باید حداقل به وام ازدواج هریک از زوج‌های ۱۴۰۰، ۲۳ میلیون تومان افزوده می‌شد.

حالا می‌خواهیم ببینیم که زوج‌ها با این وام چه کار‌هایی می‌توانند انجام دهند. اگر به فکر رهن خانه با این پول هستید، باید فکر خرید جهیزیه یا گرفتن مراسم عروسی پس از کرونا را از سر بیرون کنید؛ چون برای رهن کامل یک خانه ۸۰ متری در مناطق متوسط مشهد و حتی رو به پایین شهر، باید حداقل ۸۰ میلیون تومان هزینه کنید.

پس با تصور داشتن مسکن برای آغاز زندگی به‌سراغ بقیه گزینه‌ها می‌رویم. اگر برگزاری مراسم عروسی را هم به‌خاطر بیماری کرونا و خرید تکه کوچکی طلا را به‌دلیل ثبات نداشتن قیمت این فلز زرد، بی‌خیال شویم، می‌ماند خرید جهیزیه زوجی که امسال می‌خواهند به خانه بخت بروند.

بدیهی است که در شرایط تحریم و افزایش نرخ دلار، قیمت برند‌های روز دنیا بسیار بیشتر از سقف قیمتی کالا‌های ذکرشده در این گزارش است، اما ما سعی می‌کنیم متوسط قیمت‌ها را از برند‌های ایرانی انتخاب کنیم. در اینجا حدود کمترین قیمت‌ها را در مقابل میانگین قیمت همان کالا برای بررسی میانگین خرید جهیزیه درنظر گرفته‌ایم.

اگر شما بخواهید یک یخچال‌فریزر ۱۴ فوت (متوسط) بخرید، باید در کمترین حالت به‌طور میانگین حدود ۷ میلیون تومان هزینه کنید. اما قیمت انواع بزرگ‌تر و بهتر این کالا گاهی از مبلغ یک وام ازدواج هم می‌گذرد، با این حال متوسط قیمت بالای این کالا را ۴۰ میلیون تومان درنظر می‌گیریم.

قلم بعدی آشپزخانه یعنی اجاق‌گاز نیز محدوده قیمتی متفاوتی دارد. اگر شما یک گاز بدون فر را انتخاب کنید، می‌توانید با پرداخت حداقل یک‌میلیون‌و ۵۰۰ هزار تومان، وسیله پخت‌وپز خود را فراهم کنید. اما درصورت انتخاب مدل‌های فردار، این رقم می‌تواند به‌صورت متوسط تا حدود ۸ میلیون تومان هم افزایش بیابد. همچنین قیمت ماشین لباس‌شویی بسته به مدل و امکانات مختلف، بین ۸ تا ۱۴ میلیون تومان متغیر است.

شما برای تکمیل لوازم آشپزخانه خود حداقل به یک دست سرویس قابلمه با حدود قیمتی ۳۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تومان، سرویس غذاخوری شش‌نفره به قیمت ۴۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان و سرویس قاشق، چنگال، کارد و کفگیربه قیمتی حدود ۴۵۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تومان نیز نیاز دارید.
این‌ها فقط چند قلم از وسایل معمول جهیزیه است، اما شما برای شروع به لوازم دیگری هم احتیاج دارید. حداقل ۲ عدد فرش ۹ متری نیاز دارید که اگر یک مدل فرش ماشینی با کیفیت متوسط را درنظر بگیرید، باید برای هر تخته حداقل بین ۲ تا ۴ میلیون تومان و برای دو تخته ۴ تا ۸ میلیون تومان بپردازید. هزینه خرید تلویزیون ۳۲ تا ۵۰ اینچ نیز بین ۳ میلیون‌و ۵۰۰ هزار تا ۱۰ میلیون تومان است.

تا اینجا فقط برای خرید ضروری‌ترین اقلام جهیزیه آن‌هم با کمترین قیمت‌ها در خوش‌بینانه‌ترین حالت، باید بیش از یک‌دوم وام خود را پرداخت کنید. بر این اساس برای خرید اقلام فوق در کمترین حالت، باید ۲۵ میلیون‌و ۱۵۰ هزار تومان و در حالت متوسط ۸۸ میلیون تومان هزینه کنید. همان‌طور که می‌بینید، جزئیات لوازم آشپزخانه، سرویس خواب، سرویس چوب، پرده و... در این گزارش لحاظ نشده است که اگر لحاظ شود، جمع وام ازدواج زوجین نیز کفاف هزینه‌ها را نخواهد داد. همچنین زوج‌ها با این مبلغ باید از خیر مسکن، جشن ازدواج، هدیه عروسی و... بگذرند.
وام بی خاصیت ازدواج
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->